Konst på Hallen

Med måleriet som farkost utforskar Vincent Vikander ämnen som är svåra att röra vid med ord. Antonymer som synd och dygd, makt och underkastelse eller högklassigt och uselt är användbara nycklar för att komma bilderna närmare.

”Istället för att iscensätta den komposition som jag vill måla finner jag större nöje i att välja bland de som redans finns där ute. Det finns någonting oskuldsfullt i att bilderna jag arbetar med inte tagits fram med konstnärlig ambition. Den oskuldsfullheten är en kritisk motvikt för att kunna beröra de ämnen som engagerar mitt skapande.

Hunden är ett återkommande tema. Vissa gånger dyrkad som en fetisch och närmast erotisk i sin gestaltning, medans den andra gånger står som syndabocken för mänskliga tillkortakommanden.

Hunden är en mänsklig förlängning som speglar alla våra absurditeter. En spegel i knähöjd som visar oss, människan, ofiltrerade. Jag tycker det finns ett otroligt spännande maktspel i relationen människa och hund. Dels finns det en historisk berättelse, om hur ulven som kuvats och domesticerats för att tjäna oss i alla tänkbara syften. Sen finns den samtida ”Instagramhunden”, en skräddarsydd accessoar skapad för att älska oss utan hejd, kravlöst.

Jag har aldrig tvivlat på att vi älskar våra hundar. Jag älskar mina egna, men jag är inte säker på att den kärleken kan finnas utan ett visst typ av pris. Ett pris som någon av oss, människan eller hunden, måste betala”.

Vincent Vikander är uppvuxen i Örebro. Har har en kanditatexamen i hantverk och design från Konstfack.